Pålegg til Floatel Superior

Ptil har gitt Floatel International AB varsel om pålegg etter granskingen av stabilitetshendelsen på den flyttbare boliginnretningen Floatel Superior 7. november 2012. Granskingen identifiserte flere brudd på regelverket.

Natten mellom 6. og 7. november 2012 forårsaket et løst anker åtte hull i skroget, vannfylling av to tanker og krengning på ca. 5,8° på Floatel Superior.

Innretningen lå da på Njord-feltet i Norskehavet, hvor Statoil er operatør. Totalt 336 personer ble evakuert med helikopter over til andre innretninger i nærheten.

Det var ingen personskader blant de 374 personene på Floatel Superior, som følge av hendelsen. Etter Ptils vurdering ble situasjonen håndtert godt om bord. Mange veloverveide og gode avgjørelser ble tatt raskt i løpet av hendelsen, i sterk vind og høye bølger.

Ptil besluttet å sette i verk gransking av hendelsen.

Avvik
Granskingen identifisert brudd på regelverket knyttet til:

  • Mangelfullt dimensjonerte bolstere
  • Mangelfullt dimensjonert skrog mot løse anker
  • Mangelfull sikring av personell mot pennantwire
  • Mangelfull festing av ankrene i bolstrene
  • Manglende logging av linestrekk
  • Mangelfull festing av livbåtførere
  • Mangelfull dokumentasjon
  • Floatel Superior ble brukt ut over designforutsetningen
  • Mangelfull risikoforståelse og etterlevelse av krav

Skade på ankerbolster
Ankeret som løsnet slo hull i skroget og punkterte to ballasttanker. Etter Ptils oppfatning er det ikke usannsynlig at flere tanker under uheldige omstendigheter, kunne ha blitt punktert. Samlet krengning kunne da blitt nær designgrensen på 17°.

Ett ankerbolster (en stålkonstruksjon som skal fastholde et eller flere ankre langs skrogsiden når ankrene ikke er i bruk, slik at de ikke skader skroget) mistet hendelsesnatten tre stag etter skader som hadde oppstått og utviklet seg over tid. Etter bruddet har gjenstående deler av bolsteret ikke hindret ankeret i å slå direkte inn i skroget. Ankeret ble hengende fritt, og har i sjøgang slått gjentatte ganger inn i skroget og laget sju hull. Det siste hullet oppstod ved at en skadet del av ankerbolsteret løsnet i et utmattingsbrudd.

Det ble observert begynnende skadeutvikling også på de andre bolstrene.

Det er etter Ptils oppfatning sannsynlig at Floatel Superior har hatt skader før den ble tatt i bruk på norsk sokkel, forårsaket av at den ble transportert i større bølger enn det operasjonsmanualen og analysene tillater. Skadene har trolig forverret seg i uvær fram til hendelsesnatta.

Hendelsen er i hovedsak forårsaket av de valgene som ble gjort i design, knyttet til at Floatel Superior hadde ankrene plassert i bolstre når dynamisk posisjonering ble brukt for å holde innretningen i posisjon.

Følgende uhensiktsmessige løsninger er identifisert:

  • Ankrene kunne ikke festes forsvarlig til bolstrene
  • Bolstrene var ikke dimensjonert for de lastene de ble utsatt for når ankrene var plassert i bolstrene i sjøgang.
  • Doblingsplaten fungerte ikke som svakt konstruksjonselement
  • Skroget var ikke dimensjonert for å motstå treff av anker

En gjennomgående mangel var samvirke mellom, og forståelse av, ulike aktørers forutsetninger i design, bygging og drift av innretningen.

Skriv ut siden