I et intervju med Bergens Tidende advarer 2. nestleder og HMS-ansvarlig i SAFE, Roy Erling Furre, regjeringen mot å blande seg inn i inngåtte tariffavtaler i oljeindustrien. I en rapport som regjeringen har bestilt fra Ptil kommer det forslag som provoserer sterkt. – Nakkehårene reiser seg, sier Furre til BT.
Ptil fikk i februar oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet om å utarbeide en rapport om hvilke tiltak som kan gjøre det billigere å drive oljeboring på norsk sokkel. Ptil har nå overlevert rapporten, og peker på tiltak som griper rett inn i arbeidstakernes avtalte rettigheter.
Blant forslag til tiltak er en økning av en gjennomsnittlig arbeidsuke fra 36 til 38 timer, tilsvarende 104 flere timer per årsverk, fjerning av ordningen med en time betalt pause i løpet av et 12 timers skift, og en svekkelse av den såkalt 1/3-regelen som gir arbeidstakere rett til å avspasere en tredel av gjennomført arbeidsperiode.
– Dette er jo toner, eller snarere unoter, vi har hørt før, blant annet fra Rigg-utvalget som ble ledet av tidligere Hydro-sjef Eivind Reiten, og også fra Åm-utvalget. Forslagene får nakkehårene til å reise seg, og det ville være uhørt dersom regjeringen på denne måten blander seg inn i inngåtte avtaler mellom partene i arbeidslivet. Det vil også få svært negative konsekvenser for 3-partsamarbeidet som er et grunnleggende element i næringen, sier Furre.
Han peker på at det ikke er lønnskostnadene som har gjort at borekostnadene har økt sterkt de siste årene.
– Lønnsutviklingen for våre medlemmer har ligget på samme nivå som fastlandsindustrien de siste 15 årene. Det som imidlertid gjør meg enda mer bekymret er at noen av forslagene det pekes på vil gå utover HMS-standarden og sikkerheten dersom de blir en realitet. Rapporten viser til ønsker om å erstatte den norske SUT-ordingen med den britiske Safetycase-modellen. SAFE er selvsagt helt enig i – og glad for – at Ptil i rapporten advarer mot å adoptere den britiske modellen for sikkerhetsregime, som er basert på egendokumentasjon fra riggselskapene.
– Det er ofte ikke samsvar mellom faktisk sikkerhetsnivå og dokumentasjon som følger riggen, og det øker risikoen for uønskede hendelser og ulykker, sier Furre.
Rapporten står på sakslisten til førstkommende møte i Reglerverksforum i neste måned. Furre er ikke i tvil om at den blir gjenstand for sterkt engasjement.
– Flere elementer i rapporten er en provokasjon, og et mulig angrep fra regjeringens side mot våre avtaler og rettigheter – som i tillegg vil få sikkerhetsmessige konsekvenser dersom de blir realiteter, vil selvsagt møte massiv motstand fra fagbevegelsen, sier Furre.
Han mener oljeselskapene heller bør se nærmere på hvordan de selv planlegger, organiserer og gjennomfører sine prosjekter og operasjoner på, når de er opptatt av å spare penger.