SAFElement 29. juni 2018

I denne utgaven av SAFElement finner du stoff fra SAFEs landsmøte, seier i arbeidsretten i 2.2-saken, dato for mekling mellom SAFE-NR, “røykesaken” som kan ende i arbeidsretten, og nye kurs til høsten.

Landsmøtet i SAFE som ble avholdt 20. og 21. juni poengterte viktigheten av å styrke tariffavtalene våre.

En rekke deltakere som hadde ordet under landsmøtet beskrev den virkeligheten mange nå opplever i arbeidslivet: et kontinuerlig press på tariffavtaler, mangel på respekt og forståelse for viktigheten av faglig kompetanse, innleieproblematikk og stagnasjon av lønnsutviklingen for folk flest.  Endring av målekulturen ble trukket fram. Sammen med en konsekvenskultur som brer om seg, gir det utslag som måling av ansattes oppførsel når de produserer, ikke hvor mye som produseres eller kvaliteten på det som produseres.

Landsmøtet er bekymret for svekkelse av den norske modellen og trepartssamarbeidet.  Fagbevegelsen jobber i motvind, og det rammer fagorganisering generelt, og klubber og foreningers aktivitet på arbeidsplassene spesielt. Det blir stadig mer vanskelig å få nødvendig tid til å drive verne- og tillitsvalgtarbeid.

Porfirio Esquivel

Nestleder Porfirio Esquivel fra SAFE sokkel i Equinor sa blant annet i sitt innlegg at vi må vise at det er god økonomi og HMS i å tenke langsiktig, og det å være vaktbikkje for å påse at nødvendig kunnskap og krav til oppgaveutføring i næringen er på plass, er avgjørende både for sikkerheten og for å beholde den nødvendige kvaliteten i fagmiljøene.

Han trakk også fram alliansebygging som viktig for å møte utfordringene fra arbeidsgiverne.

Viktig innlegg om flaggstatsprinsippet

Hege-Merethe Bengtsson, advokat og administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, DNMF, hadde en grundig gjennomgang av begrepet flaggstat og hvilke prinsipper som gjelder for dette.

Hege-Merethe Bengtsson, Det norske maskinistforbund

Spørsmål som hvilket lands regler bestemmer hva i forbindelse med skip, har stor betydning for lønns- og arbeidsforhold for dem som jobber om bord.

Hvilket flagg som henger i hekken er avgjørende for oss og for mannskapet på skipene. Hvis rederiene velger filippinsk arbeidskraft om bord, hjelper det ikke med flere arbeidsplasser, sa Bengtson.

Vi ønsker andre nasjoner velkommen på norsk sokkel, men da forlanger vi norske lønns- og arbeidsforhold.

HMS

Både Roy Erling Furre og Halvor Erikstein fra HMS-avdelingen i SAFE, hadde innlegg om HMS-situasjonen i industrien.

Erikstein ønsket støtte for krav om helsekartlegging av skiftarbeid. Dette er en stor belastning for oljearbeiderne og gir nedsatt helse. I tillegg til den spesielle skiftordningen er arbeidstakerne i olje- og gassindustrien utsatt for svært sammensatt kjemisk eksponering, ekstreme støynivå og hard langvarig fysisk belastning. Hva dette betyr for helse, sykdomsutvikling, uførhet og levealder er ikke kartlagt.

Roy Erling Furre

Roy Erling Furre gjennomgikk «HMS-perioden» fram til landsmøtet og viste at antall saker og problemstillinger som krever innsats fra organisasjonen er omfattende. Landsmøtet ønsket en styrking av utvalget som jobber med dette, og i løpet av de to landsmøtedagene fikk utvalget en solid økning av både folk og kompetanse.

Organisasjonsbygging og framtid fikk god plass i innlegg og gruppearbeid. I dette ligger styrking av kurs og kompetanse i SAFE, med det som ble kalt «den spisse enden», HMS og tariff i front. Det er her det «brenner», både for oljearbeidere, og generelt i arbeidslivet.

Dette ble også godt dokumentert av juridisk avdeling i SAFE. Her er lista med saker som er under arbeid, som man forhandler om, og som er eller skal i retten, lengre enn på mange år.

Selv om alvorlige problemstillinger i industrien preget landsmøtet, er humoren aldri langt unna.
Selv om alvorlige problemstillinger i industrien preget landsmøtet, er humoren aldri langt unna.
Advokat Elisabeth Bjelland. Foto: Mette Møllerop

Full seier i «2.2»-saken i arbeidsretten

Torsdag falt dommen i arbeidsrettssaken mellom North Atlantic Drilling Ldt og COSL og SAFE i saken om NR-avtalens punkt 2.2: Oppsigelse og avskjed.

Saken ble behandlet i arbeidsretten 13. og 14. juni, og det var advokat i SAFE, Elisabeth Bjelland som førte saken for SAFE.

Paragraf 2.2 sier følgende: «Når oppsigelse foreligger og oppsigelsestiden etter gjeldende bestemmelser utløper på en bestemt dato som etter arbeidstakerens arbeidsplan faller i en oppholdsperiode, opphører arbeidsforholdet først etter at denne oppholdsperiode er avsluttet.

Arbeidstaker skal på fratredelsespunktet utbetales tilgodehavende lønn for opparbeidede fridager som på grunn av opphøret ikke kan avspaseres.»

De to rederiene har valgt en praksisendring som bryter med tariffavtalen. De sier opp ansatte midt i en arbeidsperiode og vil ikke utbetale lønn fram til den ansattes arbeidsperiode er slutt.

Flertallet av arbeidsrettens medlemmer var enige med SAFE, og domsslutningen sier dette:

  1. Flyteriggavtalen punkt 2.2 innebærer at de som ble oppsagt på våren/sommeren 2016 i North Atlantic Crew AS og COSL Offshore Management AS, jf. sentrale tvisteprotokoller av 8. juni 2017 og 1. august 2016, skal utbetales lønn etter bestemmelsens andre og tredje avsnitt, og etter den arbeidsplanen den enkelte hadde i forkant av oppsigelsen.
  2. North Atlantic Crew AS og COSL Offshore Management AS plikter å foreta etterbetaling til de oppsagte i henhold til slutningens punkt 1.

9. juli blir det mekling mellom SAFE og NR

Meklingsdato er nå fastsatt og meklingen vil gå over en dag, med Carl Petter Martinsen som mekler.

Det mekles på overenskomst for flyttbare offshoreinnretninger på norsk kontinentalsokkel.

80 prosent av medlemmene på NR-avtalen som deltok i avstemningen, stemte nei til det siste tilbudet fra Norges Rederiforbund, NR. Over 62 prosent av de stemmeberettigete medlemmene deltok på uravstemningen. Avstemningen er dermed bindende i henhold til SAFE sine vedtekter.

Dersom meklingen ikke fører fram til enighet, er streik innen rederiområdet et faktum.

Den såkalte «røykesaken» kan ende i arbeidsretten

Etter flere omganger med forhandlinger uten resultat mellom organisasjonene, vurderer nå SAFE i Equinor, SAFE og YS å ta saken til tillitsvalgt Idar Martin Herland til arbeidsretten.

Saken startet med et leserinnlegg i Stavanger Aftenblad, «Misnøyens beger renner over».

Idar Martin Herland fikk advarsel

Her tar Idar Martin Herland, tillitsvalgt for SAFE lokalt på plattformen Kristin, opp problemstillinger rundt styringsretten til Equinor som går på kollisjonskurs med medbestemmelse og samarbeid mellom ledelse og ansatte for å løse utfordringer på arbeidsplassen.

Brudd på hovedavtalen

Jurist og områdesekretær i SAFE, Levard Olsen-Hagen, sier at SAFE reagerer på advarselen.

– Herland har signert leserinnlegget som tillitsvalgt, ikke som vanlig arbeidstaker. Det er en stor forskjell. Tillitsvalgte skal ikke meddeles skriftlig advarsel i utøvelsen av tillitsvervet uten saklig grunn. Vi vurderer nå om denne saklige grunnen er tilstede, sier Olsen-Hagen, og viser til at i denne saken har Herland tatt opp forhold på arbeidsplassen. Det gjør saken mer alvorlig. Saken handler derfor om ytringsfrihet.

Det startet med «røykesaken»

Den konkrete saken som førte til innlegget var ledelsens ønske om å fjerne røykerom på sokkelen. Herland viste til stor støtte fra ikke-røykere om bord. Disse var med å starte Facebook-gruppa «Stopp mobbing av røykere som arbeider på norsk sokkel».

Mange av dem røyker altså ikke. «Men de er sinte. Det som tenner gnisten, er jo bedriftens fremgangsmåte», skrev Herland i innlegget.

Herland påpekte også faren for storulykke på sokkelen når trepartssamarbeidet forvitrer.

«Ikke fordi vi mobber dem som røyker, men på grunn av måten vi styrer virksomheten på. Nettopp fordi trepartssamarbeidet har strandet. For dessverre er beslutningstakerne i Norges største selskap akkurat like arrogante og kunnskapsløse når det gjelder det å styre risiko for storulykker. De kjører på. Bruker styringsretten, uten å lytte til dem som har skoene på.»

Forhandlinger uten resultat

Det har vært forhandlinger mellom Equinor og SAFE-klubben uten noen løsning. Heller ikke forhandlinger mellom SAFE og Norsk olje og gass førte fram. Før sommeren var saken til behandling hos hovedorganisasjonene YS og NHO, også her uten resultat. Neste steg er derfor arbeidsretten hvor saken kjøres som brudd på Hovedavtalen.

Illustrasjon: Bitrunner

Bitrunner har illustrert saken med en av sine treffende tegneseriestriper.
Fra kurset i januar i år.
Fra kurset i januar i år.

Kurs til høsten

En rekke klubber har sent inn ønsker om «skreddersydde» kurs til høsten. Disse kursene går over to dager.

Sannsynligvis går det kurs for Esso Slagen siste uke av september, datoer vil være klare i neste uke. Dette kurset går i Tønsberg.

ESS skal ha kurs 16. og 17. oktober i Stavanger.

Fire – fem andre klubber er også på lista, men har ikke kommet med datoønsker ennå.

Felles for disse kursene er at de er åpne for deltakere fra andre klubber. Vi ønsker å prioritere dem som bor i geografisk nærhet til kursstedet.

Illustrasjonsbilde fra kurset i januar.
Illustrasjonsbilde fra kurset i januar.

Det planlegges et pensjonskurs i Stavanger tidlig på høsten, sannsynligvis i august. Det er et kurs hvor det legges vekt på grunnleggende informasjon og kunnskap om temaet, og kurset vil dekke alle pensjonsrettigheter fra alle områdene i SAFE.

Det vil komme mer informasjon om dette og øvrige kurs både på hjemmesiden, www.safe.no og i SAFElement.

De av dere som nå har, eller skal ha ferie, ønskes fine opplevelser i godt vær!

Vennlig hilsen

Mette Møllerop

Redaktør

SAFE

Skriv ut siden