Pressekonferansen hvor årsaken til Turøyulykken legges fram, startet 13.30 torsdag 5. juli. Roy Erling Furre er tilstede på vegne av SAFE. Piper Alpha har 30-års minnemarkering i Aberdeen i Skottland fredag 6. juli. KHVO i Equinor, Peter Alexander Hansen representerer SAFE på markeringen.
Statens havarikommisjon for transport har avgitt rapport:
Rapport om luftfartsulykke nær Turøy, Øygarden kommune i Hordaland 29. april 2016 med Airbus Helicopters EC 225 LP, LN-OJF, operert av CHC Helikopter Service AS
Helikopteret mistet plutselig og uten forvarsel hovedrotoren. Kort tid etter styrtet det på en holme utenfor Turøy, nordvest for Bergen. Alle de 13 personene om bord omkom i ulykken.
Den direkte årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen. Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil.
Det er ingen sammenheng mellom ulykken og flygernes handlinger. Havarikommisjonen har også utelukket materialfeil og mekanisk svikt, samt vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren.
Piper Alpha-ulykken
I SAFE magasinet 1-17 skrev Roy Erling Furre denne artikkelen til minne om Piper Alpha. Vi trykker den også her.
Peter Alexander Hansen, KHVO for Equinor, er i Aberdeen på vegne av SAFE, og vi legge ned blomsterhilsen fra oss.
Piper Alpha 30 år siden – dere vil ikke bli glemt
Av: Roy Erling Furre – Forbundssekretær HMS i SAFE
Om kvelden 6. juli 1988 eksploderte produksjonsplattformen Piper Alpha i et fryktelig flammehav. Det var 226 arbeidere om bord. 61 av dem reddet livet ved å hoppe i sjøen, noen fra det 53 meter høye helidekket. Inkludert to redningsmenn, mistet totalt 167 mennesker livet i verdens verste offshoreulykke. 30 omkomne ble aldri funnet. De enorme flammene og den sorte røyken gjorde at helikopter ikke kunne brukes i redningsarbeidet. Ledelsen offshore hadde ikke myndighet til å stanse produksjonen av økonomiske hensyn, så også olje og gass fra de omliggende plattformer ble pumpet inn i brannen med 30 tonn per sekund. Brønndreperen Red Adair brukte tre uker på å stoppe brannen.
Alle de store ulykkene i næringen har ført til store forandringer i sikkerhetsarbeidet. Vi kan nevne Aleksander Kielland, Ocean Ranger og Deepwater Horizon. Ulykkesgranskingen etter Piper Alpha ble ledet av Lord Cullen, og endte med en rapport som inneholdt 106 anbefalinger der Safety Case-regimet er blant de mest kjente. Safety Case førte til at det skulle utføres risikoanalyser av alle innretninger. Magne Ognedal var en viktig bidragsyter i dette arbeidet.
Arbeidstakerne på britisk sokkel reagerte sterkt på hvordan de ble behandlet både før, under og etter ulykken. Lønnsutbetalingene stoppet umiddelbart etter ulykken, noe som ga de overlevende en ekstra byrde med tung økonomi i tiden etterpå.
Engasjementet etter ulykken ble grunnlaget for at fagforbundet OILC ble startet. Margaret Thatchers lovendringer for å knuse fagbevegelsen i UK, gjorde arbeidet med å dra i gang en organisasjon fra scratch til en tung kamp. Dette er en tung vei å gå, det erfarte også vi i SAFE, men uten like store motkrefter som OILC opplevde.
Det er et tankekors at årets RNNP rapport viser at sikkerhetsklimaet på norsk sokkel er i sterk forverring. Årets framlagte spørreundersøkelse slår kraftig negativt ut med tilbakeslag i tilliten til sikkerhetsarbeidet på norsk sokkel. Piper Alpha vil aldri bli glemt. 167 arbeidere døde ikke forgjeves. Dersom du er i Aberdeen må du besøke minnesmerket i rosehagen i Hazelhead Park.