SAFElement 7. juli 2018

Seier i arbeidsretten i saken mot Island Offshore

I tillegg kommer informasjon om høstens kurs, 30-års minnemarkering for Piper Alpha, rapporten fra Statens havarivernkommisjon om Turøyulykken og informasjon om mandagens mekling mellom SAFE og NR.

Island Offshore var bundet av gjeldende tariffavtale og kunne dermed ikke permittere personer som skulle brukes i opplagsbemanning. Selskapet må erstatte det økonomiske tapet ansatte er påført.

Alf Rune Kalland, klubbleder i SAFE i Island Offshore.
Alf Rune Kalland, klubbleder i SAFE i Island Offshore.

Saken gjaldt to av Island Offshores båter, Island Wellserver og Island Frontier som gikk av kontrakt med Statoil i oktober. Alle de 160 ansatte ble permittert. Deretter kom stillingsutlysningen hvor de søkte etter 24 sjøfolk som skulle bemanne de to båtene fram til de igjen skulle på kontrakt med Statoil fra 1. april 2018.

Tariffavtalen de permitterte ble ansatt på, er offshore service-avtalen. Den skiller seg fra rederiavtalen på flere viktige punkter, blant annet lønn og skiftordning.

Vi har en tariffavtale som er signert, da kan ikke Island Offshore bare komme med en ny tariffavtale, selv om de ønsker det, sa klubbleder i SAFE-klubben, Alf Rune Kalland, da saken kom opp høsten 2017.

Link til artikkelen:

https://old.safe.no/safe-i-island-offshore-vant-arbeidsrettssaken/

Piper Alpha minnepark
Piper Alpha minnepark

Piper Alpha og Turøyulykken er aktuelle i disse dager

Pressekonferansen hvor årsaken til Turøyulykken legges fram, startet 13.30 torsdag 5. juli. Roy Erling Furre var tilstede på vegne av SAFE. Piper Alpha har 30-års minnemarkering i Aberdeen i Skottland fredag 6. juli. KHVO i Equinor, Peter Alexander Hansen representerte SAFE på markeringen.

Statens havarikommisjon for transport har avgitt rapport:

Rapport om luftfartsulykke nær Turøy, Øygarden kommune i Hordaland 29. april 2016 med Airbus Helicopters EC 225 LP, LN-OJF, operert av CHC Helikopter Service AS

Helikopteret mistet plutselig og uten forvarsel hovedrotoren. Kort tid etter styrtet det på en holme utenfor Turøy, nordvest for Bergen. Alle de 13 personene om bord omkom i ulykken.

Den direkte årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen. Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil.

Les mer på safe.no

Piper Alpha og Turøyulykken er aktuelle i disse dager

Blackbox og planetgear. Foto: Roy Erling Furre
Blackbox og planetgear. Foto: Roy Erling Furre
Peter Alexander Hansen la ned roser på vegne av SAFE.
Peter Alexander Hansen la ned roser på vegne av SAFE.

Piper Alpha-ulykken

Peter Alexander Hansen, KHVO for Equinor, var i Aberdeen på vegne av SAFE og la ned blomsterhilsen fra oss. Vi kommer tilbake med en større artikkel på safe.no og i SAFE magasinet om minnemarkeringen.

Link til film om Piper Alpha:

Kurs Modul 1 SAFE skolen høsten 2018

Flere klubber har kommet med ønsker og innspill til høstens kurs, og vi har nå satt opp datoer og kurssteder etter deres innspill.

Vi er glade for at den entusiasmen klubbene viser ved å komme med egne ønsker og behov. Dette er helt i tråd med organisasjonsutvalgets anbefalinger.
Disse kursene blir nå SAFE skolen Modul 1. “Grunnleggende tilitsvalgt opplæring

Antall deltakere fra de enkelte klubbene varierer. Vi har derfor valgt kursdatoer i samråd med flere klubber og datoene ser ut til å passe for de fleste av klubbene.
Kursene er selfølgelig også åpne for alle SAFE tilitsvalgte og medlemmer.

Klubber som har ønsket kurs for sine tillitsvalgte/medlemmer er:
SAFE i Esso Slagen, SAFE klubben ESS, SAFE klubben i Teekay Petrojarl, SAFE i Point, SAFE i Equinor, SAFE i Rowan og SAFE i KCA Deutag.

Følgende datoer og kurssted er nå satt opp med Modul 1 kurs:

SAFE i Esso Slagen, med flere

  1. – 27. september i Tønsberg

SAFE klubben ESS, med flere

  1. – 17. oktober i Stavanger

SAFE klubben i Teekay Petrojarl, med flere

  1. – 31. oktober i Stavanger

Dere kan melde dere på til anita@safe.no

Kurs i Bergen i mai 2017
Kurs i Bergen i mai 2017

Medlemmene i SAFE aksepterer ikke svekkelse av tariffavtalen vår

80 prosent av medlemsmassen stemte nei til årets lønnsoppgjør! Det resulterer i mekling 9. juli.

Under årets samordnede hovedoppgjør mellom YS – LO – NHO var hovedparolen at AFP- ordningen måtte styrkes og sluttvederlagsordningen for sliterne ivaretas.

SAFE følger dette sporet og valgte å gå til mekling istedenfor å godta en avtale som svekker opparbeide pensjonsrettigheter.

Medlemmene i SAFE har gitt klar beskjed om at en svekkelse av tariffavtalen og en dårligere lønnsutvikling enn det sammenlignbare grupper får, ikke aksepteres!

Den delen av pensjonsordningen det har vært mye snakk om, er gavepensjonen (AFP+ 1G). Denne ordningen får alle ansatte lik del av, uavhengig av opptjeningstid, og for dem som allerede er ansatt, vil ikke denne ordningen gjøre det dyrere for arbeidsgiveren.

De som derimot blir dyrere for arbeidsgiveren, er nyansatte som ikke har bakgrunn fra denne delen av næringen og ikke har opptjening i sjømannspensjon. Ergo vil dette ikke gjelde de som har lang fartstid på flyterigg.

Ansatte på NR-området som går av med pensjon i dag som 60-åringer (flyt) og  62-åringer (fast), får en gavepensjon som utgjør 1G (PT 96 833,-) per år.

Ved en endring av pensjonsordningen AFP+1G og ansettelse etter 01.06.2018 vil arbeidstakere kunne få et tap på inntil kr 700 000,-  frem 67 år, i forhold til dem som allerede er ansatt før 01.06.2018.

Dersom en blir leid inn på NR-området til dårligere lønns- og arbeidsbetingelser enn det man får i gjeldende tariffavtale, kaller vi det sosial dumping.

Hva skal vi da kalle det dersom vi skriver under på avtaler som gir nyansatte dårligere vilkår?

Er dette et rettferdig arbeidsliv?

Derfor ble det nei, og derfor møtes vi i mekling kommende mandag.

God helg ønskes alle!

Vennlig hilsen

Mette Møllerop

Redaktør SAFE

Skriv ut siden