En rekke avvik ga løfteulykke på Gullfaks A, mener Ptil

Ptilsgransking av hendelsen på Gullfaks A 28. februar, hvor en person ble skadet i forbindelse med en løfteoperasjon, har avdekket flere avvik fra regelverket. Hendelsen kunne under marginalt endrede omstendigheter resultert i dødsfall.

Hendelsen har likhetstrekk med flere alvorlige løftehendelser på Statoil-opererte innretninger de siste årene.

Granskingen har påvist følgende avvik fra regelverket:

  • Løfteoperasjonen ble ikke tilstrekkelig planlagt og risikovurdert.
  • Løfteoperasjonen ble ikke gjennomført med tilstrekkelig bemanning.
  • Løfteoperasjonen ble ikke utført på en forsvarlig måte – prosedyrebrudd.
  • Mangelfull overvåking, kontroll og ledelsesoppfølging av rutinemessige løfteoperasjoner.

Det er Ptils vurdering at summen av de avvikene som er beskrevet ovenfor viser at utførelsen og praksisen for rutinemessige løfteoperasjoner med offshorekran på Gullfaks A var lite robuste og hadde liten grad av redundans, det vil si at barrierene for å hindre en alvorlig hendelse ikke var gode nok. Feilhandlinger ble ikke observert eller korrigert.

Ptil har bedt Statoil om en redegjørelse innen 6. juni 2011 for hvordan de konkrete avvikene på Gullfaks A vil bli håndtert.

Flere av de identifiserte manglene som førte til Gullfaks A-hendelsen i februar i år, er tidligere blitt observert under andre tilsyn/granskinger med logistikk og materialhåndtering på andre Statoil-innretninger.

Torsdag 12. mai var derfor Statoil kalt inn til møte om selskapets styring av kran- og løfteoperasjoner (se lenke til innkalling i høyre spalte).

Det er Ptils vurdering at observasjonene knyttet til Statoils styring av løfteoperasjoner er alvorlige, både enkeltvis og samlet.

Petroleumstilsynet har ikke konkludert om  videre oppfølging etter møtet med Statoil 12. mai, men det som kom frem på møtet vil inngå i den videre oppfølgingen av selskapets styring med kran- og løfteoperasjoner, skriver Ptil i en pressemelding.

 

Skriv ut siden