Roy Erling Furre, 2. nestleder i SAFE, møter på onsdag til høring i US Chemical Safety Board (CSB) i Washington. Høringen er en del av granskningen CSB gjennomfører etter Deepwater Horizon-ulykken.
Les Aftenbladets omtale: SAFE vil ha strengere borekrav
Furre er invitert til høringen sammen med representanter fra myndigheter og fagforeninger i Storbritannia og Australia.
– CSB er tydeligvis interessert i å høre hvordan det tenkes sikkerhet andre steder i verden, og jeg ser selvsagt fram til å komme med våre synspunkter, sier Furre som i tillegg til selve høringen på onsdag skal ha møter med CBS-etterforskerne både tirsdag og torsdag. Han skal også ha møter med fagforbundet United Steelworkers mens han er i Washington.
Amerikanerne har spesielt bedt Furre om å snakke om arbeidstakermedvirkning, risikoreduserende tiltak, det man omtaler som «ALARP» (As low as reasonably practicable), og SAFEs syn på risikoanalyse basert på såkalte «safety case», slik britene introduserte det etter Piper Alpha-ulykken.
– Jeg vil peke på at industrien, ikke bare den amerikanske, men over hele verden, vil trenge et mer robust regelverk og tilsynsregime enn det som finnes i dag. Industrien beveger seg stadig ut på dypere vann og dermed stiger også kostnadene. Dette vil uvergelig føre til et press der risikoviljen øker, med dagens bruk av bonussystemer og filosofi om straff/belønning, mener Furre.
Tilsynsordninger og robuste regelverk må til, men også arbeidstakermedvirkning må på plass, vil Furre meddele granskerne. – Jeg har et håp om å bidra til å eksportere den norske verneombudsordningen. Men verneombud kan ikke fungere i et vakuum, de trenger sterke fagforeninger og arbeidsmiljølovgivning som slår ring om dem, slik at de våger å gjøre jobben ordentlig. Det er dessverre ikke tilfelle i USA. Hadde det vært «norske forhold» om bord på Deepwater Horizon, er mulighetene store for at et verneombud kunne grepet inn før katastrofen var et faktum, sier Furre.
Han vil også fokusere på hvordan HMS-ressursene brukes. – Jeg vil minne om at BP-ledelsen var om bord på Deepwater Horizon for å dele ut pris for at riggen hadde sju år uten fraværsskader da katastrofen inntraff. Ledelsen klarte å komme seg til helikoptrene, det var det 11 arbeidere som ikke klarte. Dette forteller at det fokuseres for lite på den delen av HMS-arbeidet som går på storulykkesrisiko, de HMS-ressurser man har brukes bare på et avgrenset felt, mener Furre.
CBS er oppnevnt av presidenten og godkjent av Senatet og er et uavhengig organ i forhold til alle andre amerikanske myndigheter. Det gjorde en grundig etterforskning av BP Texas-ulykken i 2005, og granskningsrapporten derfra blir brukt som et viktig erfaringsgrunnlag av både myndigheter og industri.
– Organet har fått fram mange viktige forhold i tidligere granskninger, og jeg håper det også blir tilfelle med granskningen av Deepwater Horizon, sier Furre.
Høringen vil bli sendt direkte på web-tv på CSBs hjemmeside fra klokken 15.00 norsk tid onsdag. Furre skal i ilden ca 21.00 norsk tid