Roy Erling Furre, HMS-ansvarlig i SAFE, regner med en hard dragkamp om nytt regelverk for livbåter på norsk sokkel. Vi krever at forslaget fra Ptil blir gjort gjeldende, sier han.
Se TV2s innslag om saken HER
Ptil har utarbeidet forslag til nytt regelverk for livbåter. Det ligger nå til behandling i Arbeidsdepartementet som skal endelig fastsette hvordan det nye regelverket blir. Industrien har regnet seg fram til at Ptils forslag vil betyr at det må investeres 60 milliarder kroner i nye båter og ombygging av plattformer.
– Jeg registrerer at OLF med sine regnestykker og påstander om at forslaget til regelverk vil gi «meningsløse» investeringer uten effekt på sikkerheten har begynt sitt lobbyarbeid. Jeg er sikker på at utskiftningen av dagens farlige livbåter kan gjøres langt billigere enn dette. Hadde industrien lagt til rette for teknologiutvikling på dette området, i stedet for å motarbeide det, hadde det heller ikke blitt så dyrt. Langt på vei har industrien seg selv å takke, sier Furre.
Han understreker at arbeiderne på sokkelen, som skaper milliardverdier hver dag, selvsagt må ha sikre livbåter.
– Oljearbeiderne fortjener en evakueringsberedskap som gjør at de på sikkert vis kan evakueres når en nødsituasjon oppstår. Vi har forholdsvis mange gasslekkasjer på sokkelen, i tillegg er brann og fartøyer på kollisjonskurs er en konstant risikofaktor. Da er det en selvsagt ting at det er sikkert å bruke livbåtene. Og per i dag er mange livbåter farlige både for liv og helse, sier Furre.
– Industrien har vært skuffende passiv til disse problemene. Regelverket som Ptil har sendt til departementet er godt, og vil forhåpentlig tvinge industrien til å begynne å ta dette på alvor. For vår del vil vi arbeide knallhardt for at departementet ikke skal overkjøre Ptil i denne saken. Etter det departementet gjorde i forhold til samsoving i sommer er det all grunn til å være på vakt her. Og det skal SAFE være, fastslår Furre.