Ptil har ført tilsyn med BP Norges (BP) oppfølging av nye arbeidsprosesser innenfor bore- og brønnaktiviteter med bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Rom for forbedringer, er konklusjonen.
Ptil skal ha oversikt over HMS-utfordringene i petroleumsvirksomheten og bidra til å skape et omforent og helhetlig bilde av risikoforhold i næringen som grunnlag for iverksetting av forebyggende tiltak.
Styring av storulykkesrisiko krever forståelse av det komplekse samspillet mellom mennesker, teknologi og organisasjon.
Innføring av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi med medfølgende nye arbeidsprosesser skaper utfordringer som er felles for mange aktører i petroleumsvirksomheten.
Tilsynsaktiviteten mot BP og deres oppfølging av nye arbeidsprosesser innenfor bore- og brønnaktiviteter med bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), ble igangsatt for å bidra til at det utvikles robuste arbeidsprosesser og til at sikkerheten forbedres.
Mål
Ptil ønsket å føre tilsyn med at BP sikrer at arbeidsprosessene innenfor bore- og brønnaktiviteter og beslutningene fra disse, ivaretar krav til helse, miljø og sikkerhet (HMS).
Følgende tema ble varslet og gjennomgått i tilsynsaktiviteten:
- Dagens organisering av bore- og brønnaktiviteter
- Beslutninger og beslutningsstøtte
- Eventuelle identifiserte utfordringer i forhold til denne organiseringen
- Arbeidsprosesser knyttet til styring av endringer, eksempelvis endring i boreprogrammer
- Beslutningsunderlag
- Synlighet (”transparency”)/ dokumentering av endringer
- Innsamling, behandling og bruk av sanntidsdata
- Simulering og visualisering som beslutningsstøtte
- Menneskelige faktorer
- Hvordan er det tatt hensyn til menneskelige faktorer ved utforming av arbeidsprosessen
- Hvilke krav stilles til bemanning, kompetanse og kapasitet
- Brukervennlighet
- Tillitsbygging mellom land og offshore og mellom operatør og leverandører
- Håndtering av grensesnitt
- Integrering av disipliner og aktører
- Tilrettelegging for samhandling mellom aktører
- Rollen til operasjonssenter på land
- Begrunnelse og målsetning
- Bruk i ordinær drift og i fare- og ulykkessituasjoner
- IKT-sikkerhet
- Roller og ansvar for å ivareta IKT-sikkerhet onshore og offshore
- Klassifisering av utstyr som kan påvirke IKT-sikkerhet
- Største utfordringen innenfor IKT-sikkerhet
Resultat
BP hadde tatt i bruk et landbasert operasjonssenter for boreoperasjoner på en av sine innretninger, og presenterte sine erfaringer med dette. Operasjonssenteret (OOC) var under teknisk oppgradering og utvidelse i areal da tilsynsaktiviteten ble gjennomført. BP gjennomgikk planer for den videre bruken.
Ptils inntrykk er at BP hadde lagt til rette for et godt samarbeid med leverandør av tjenestene i OOC. Videre at OOC muliggjorde involvering av støttefunksjoner i BPs landorganisasjon i forbindelse med beslutningsprosessene knyttet til boreoperasjonene.
Beslutningsunderlaget for videreutvikling og valg av løsninger i oppgradert OOC fremsto ikke som systematisk dokumentert. Det ble vist til at det for tekniske løsninger var gjennomført en dokumentert endringsprosess i henhold til styrende dokument for endring (Management Of Change).
Organisatoriske endringer siden oppstart av OOC i 2002 var imidlertid ikke dokumentert i henhold til BPs eget styrende dokument for endringsstyring. Vi fikk inntrykk av at styring av IKT ikke var en integrert del av selskapets HMS-arbeid innen bore- og brønnaktiviteter.
Tilsynsaktiviteten identifiserte et avvik knyttet til mangelfull dokumentering og sporbarhet i beslutningsunderlag for OOC. Det ble i tillegg identifiserte følgende forbedringspunkter:
- Mangelfull dokumentering av eierskap og vedlikeholdsansvar for sensorer
- Mangelfull tilrettelegging for relasjonsbygging mellom land og hav
- Mangelfull IKT-sikkerhet i nye arbeidsprosesser