Ptil varlser i et brev til operatører og rederier at nye regler og krav til livbåter skal utarbeides og være på plass i løpet av2014. En gledelig og etterlengtet melding fra Ptil, sier SAFEs HMS-ansvarlige, Roy Erling Furre.
I brevet varsler Ptil at det nå starter arbeidet med å foreta endringer i regelverket som medfører at alle typer livbåter etter 2014 skal måles mot det sikkerhetsnivået som er satt gjennom livbåtprosjektene i OLF og NR. Ptil vil ha utviklet bedre livbåter med tilhørende utsettingsarrangementer som hever sikkerhetsnivået. For eksisterende livbåter må det ved avvik fra disse standardene iverksettes kompenserende tiltak, heter det i brevet.
Ptil poengterer at det ikke er kjent med at næringen har tatt initiativ til utvikling av ny teknisk standard for låre-livbåter, tilsvarende det som er gjort for fritt-fall-livbåter. «Vi mener at det må utarbeides nye standarder, eventuelt selskapsinterne spesifikasjoner for låre-livbåter etter de samme prinsipper», skriver tilsynet.
– Det er veldig bra at Ptil nå setter foten ned også i forhold til låre-livbåter. Vi har eksempler på at de ikke løses ut når de skal, og løses ut når de ikke skal, så her er behovet for nye krav åpenbart. Vi stiller oss hundre prosent bak Ptils initiativ her, og vil jobbe konstruktivt sammen med andre aktører for å få dette på plass, sier Furre.
Han peker på at på enkelte installasjoner er snakk om så store høyder at låre-livbåter er eneste alternativ. Og når disse ikke fungerer tilfredsstillende, er man i praksis uten nødvendig evakueringsberedskap.
– SAFE ser fram til skjerpede krav i det ny regelverket som tvinger selskapene til å skjerpe seg på dette området, sier Furre.