SAFE vektla jevn aktivitet og forutsigbarhet i næringen under høringen om Petroleumsmeldingen i Stortingets energi-og miljøkomite torsdag.Fortsatt leting og haleproduksjon i modne områder og langsiktighet i utbyggingen i nord ble også understreket.
– Det er for SAFE viktig å opprettholde jevn aktivitet og forutsigbarhet i næringen. Dette både med tanke på skolering, rekruttering, kjent kompetanse og vedvarende HMS-fokus.Det er en kjent sak at svingningene i markedet tidligere har gitt store konsekvenser for hele næringen, da den går i takt: Enten satses det på alle fronter, eller det spares inn på alle måter. Det har vært lite i mellom, og det har ikke vært forskjeller selskapene imellom. Dette har til tider gitt store negative ringvirkninger på sysselsettingen i næringen. Derfor er det viktig å satse langsiktig og forutsigbart, både av hensyn til de ansatte, for næringen og for Norge, sa SAFE-leder Hilde-Marit Rysst.
Hun understreket at SAFE støtter meldingens understrekning av ansvarsfull forvaltning og fortsatt leting i modne områder. I så måte er haleproduksjon viktig, og SAFE er fornøyd med bl.a Statoil som sier de vil ivareta egen haleproduksjon, og bli ledende på dette området.
– Vi mener det er viktig at operatører som har fått soloppgangen på feltene også skal være skodd for å ta solnedgangen, på best mulig måte, med tanke på å utvinne gjenværende ressurser gjennom forsvarlig og sikker drift.Samtidig mener vi at eksisterende infrastruktur i modne områder må utnyttes maksimalt gjennom tilknytning av mindre funn, sa Rysst. Hun understreket også at leting i modne områder må holdes på høyt nivå, hvor Aldous/Avaldsnes viser at også store felt fortsatt kan finnes.
– SAFE støtter åpning av nordområdene. Når vi etter hvert går nordover, må vi gjøre de kloke valgene, velge for fremtiden. Stabilitet og langsiktighet gir de beste økonomiske løsningene. Derfor er det viktig at vi har horisont på letevirksomheten, og derav rekruttering til næringen. De første utbyggingsløsningene i Barentshavet må sikre god infrastruktur, både for videre letevirksomhet, beredskapsløsninger, radardekning for helikoptertransport og oljevernberedskap. Vi har i dag en velutbygd infrastruktur på sokkelen, og det har gjort det mulig å komme videre og holde tritt med utviklingen. Vi må ikke tenke for snevert, eller drømme oss bort i «blått hav- filosofien» (altså fravær av plattformer) når nye oljeprovinser i nord skal utvikles, framholdt SAFE-lederen.
SAFE-delegasjonen som foruten Rysst bestod av Roy Erling Furre og Arild Jensen fra North Atlantic, pekte også på ser at stortingsmedlingen ofte mener at norsk sokkel er kostnadsdrivende. Derfor skal det nedsettes et ekspertutvalg som skal se på dette. SAFE er bekymret for at dette skal bli en reprise av Lenningutvalget, og at arbeidet vil munne ut i klaging på «kostnadsdrivende regelverk» og kostnader forbundet med avtalte rettigheter rundt arbeidstid og avtaleverk.
– Vi mener et slikt utvalg må løfte blikket og se på helheten og ta inn over seg de gode resultatene både når det gjelder produksjon og innen HMS i Norge. Vi mener dette henger sammen, sa Rysst.
Når det gjelder sammensettingen av dette utvalget, refereres det i flere medier til en partssammensatt gruppe. SAFE vil be OED , med bakgrunn i de 11.000 oljearbeiderne forbundet representerer, om at SAFE blir representert i dette utvalget. Og Rysst benyttet også høringen til å be energi-og miljøkomiteens medlemmer om å påvirke departementet i dette spørsmålet.
– Hvis det såkalte Reiten-utvalget ikke blir godt forankret i næringen gjennom en bred sammensetting, vil det være en fallitterklæring i forhold til den norske 3-partsmodellen, fastslo Rysst.