Island Offshore var bundet av gjeldende tariffavtale og kunne dermed ikke permittere personer som skulle brukes i opplagsbemanning. Selskapet må erstatte det økonomiske tapet ansatte er påført.
Saken gjaldt to av Island Offshores båter, Island Wellserver og Island Frontier som gikk av kontrakt med Statoil i oktober. Alle de 160 ansatte ble permittert. Deretter kom stillingsutlysningen hvor de søkte etter 24 sjøfolk som skulle bemanne de to båtene fram til de igjen skulle på kontrakt med Statoil fra 1. april 2018.
I disse månedene skulle Wellserver gjennomgå en tiårsklassing, mens Frontier skulle ha vedlikehold.
Tariffavtalen de permitterte ble ansatt på, er offshore service-avtalen. Den skiller seg fra rederiavtalen på flere viktige punkter, blant annet lønn og skiftordning. Månedslønnen til kapteinen er rundt 30.000 kroner lavere enn en OIM (Offshore Installation Manager), mens stillingen som matros er 10.000 kroner lavere enn vedkommende får som rederiansatt. Skiftordningen på rederiavtalen er to uker på, fire uker av, mens Island Offshore nå ville bruke en ordning som gir to uker på, to uker av.
Tariffavtalen åpner for å redusere bemanningen mens båten ligger i opplag, og når den skal klasses. Vi har en tariffavtale som er signert, da kan ikke Island Offshore bare komme med en ny tariffavtale, selv om de ønsker det, sa klubbleder i SAFE-klubben, Alf Rune Kalland, da saken kom opp høsten 2017.
Ingen støtte fra Industri Energi
I løpet av oktober 2017 ble flere drøftelsesmøter med rederiet og klubbene holdt, og i første fase var de tre klubbene enige:
Protokolltilførsel fra IE/SAFE/DSO: IE mener at overenskomsten for flyttbare innretninger vil være gjeldende under verftopphold og opplag, og at rederi og fagforeningene forhandler frem lokal avtale iht § 3-6 i overenskomsten før fartøyene avslutter årets kampanje.»
Etter hvert skiftet Industri Energiklubben mening.
Uenighetsprotokollen ble «lagt til side», og fem av Industri Energi-klubbens styremedlemmer søkte på de utlyste stillingene som rederiet plasserte på offshore service-avtalen. Fire av dem ble ansatt på denne avtalen som en del av opplagsbemanningen.
Grov uforstand, sa SAFE
De utviser grov uforstand i sine verv som tillitsvalgte, slik jeg ser det, sa Alf Rune Kalland.
På den ene siden er de med på å skrive under på uenighetsprotokollen, samtidig deltar de altså på en annen avtale. Etter mitt skjønn er dette så grovt at Industri Energi sentralt må gjøre noe med saken. Hele styret bør gå av.
Den lokale SAFE-klubben hadde også et medlem som gjorde det samme. Han ble suspendert øyeblikkelig på grunn av dette.
Vårt medlem forsto raskt at dette ikke var bra, og aksepterte suspensjonen. Det bør også Industri Energi gjøre med sine, ellers risikerer vi en vanskelig arbeidsrettssak. Vi må forvente at Norges Rederiforbund sier at dette kan jo ikke være så galt, når fagforeningen tillater sine medlemmer å søke på disse stillingene.
Forbundsleder Frode Alfheim i Industri Energi var deretter ute på forbundets hjemmeside med full støtte til klubbens håndtering av saken:
«Forbundet SAFE har rettet kritikk mot den inngåtte avtalen mellom klubben vår og Rowan. SAFE har også rettet kritikk mot det som er en felles tvisteprotokoll mellom Island Offshore og klubbene til Industri Energi og SAFE.»
SAFE-klubben og SAFE sentralt slo den gang fast at man har en åpning for å avtale andre arbeidstidsordninger og turnusordninger, men ikke andre lønnsvilkår.
På dette grunnlaget tok SAFE-klubben initiativ til den omtalte uenighetsprotokollen med Island Offshore.
Det sier seg selv at vi ikke er uenige i, eller retter kritikk mot, en uenighetsprotokoll vi selv tok initiativet til, sa forbundsleder Hilde-Marit Rysst som svar på innlegget til Frode Alfheim.
Artikkelen på IEs hjemmeside fjernet?
Ved søk etter artikkelen på Industri Energis hjemmeside i dag, ser vi at artikkelen er fjernet.
Ikke uventet endte saken i arbeidsretten
Prinsippet er så viktig og konsekvensene så store dersom tariffavtalen settes til side, at vi har ikke annet valg enn å bruke arbeidsretten, sa Alf Rune Kalland.
Vi trenger ikke hjelp fra fagforeningskolleger for å knerte fagforeningene.
Både klubbleder og klubben er bekymret for konsekvensene. Det er et grovt angrep på tariffområdet, og klubben er redd saken vil føre til presedens dersom NR vinner fram.
Får de gjennomslag, vil det kunne resultere i at enhver rigg i verkstedsopphold på norsk side av Nordsjøen raskt vil få en tilslutningsavtale i stedet for rederiavtalen. For å si det slik: vi er ikke akkurat stolte over å ha Island Offshore på arbeidsdressen vår nå, og vi er heller ikke stolte over innsatsen til våre arbeidskolleger i Industri Energi.
Stor glede i SAFE for dommen i arbeidsretten
Flott gjennomført arbeid fra SAFE-klubben og advokat Bernt Hodne og alle som har bidratt underveis. Det dokumenterer kompetanse og kunnskap om avtaleverket som styrker arbeidstakere og medlemmers interesser på området lønns- og arbeidsvilkår, sier Hilde- Marit Rysst.
Dommen
- Island Offshore Crewing AS var bundet av tariffavtalen «Tariffavtaler for ansatte på flyttbare offshoreinnretninger samt boring og forpleining på permanent plasserte innretninger på norsk kontinentalsokkel» i perioden Island Wellserver var i opplag i Norge.
- Island Offshore Crewing AS hadde ikke hjemmel til å permittere det antall personer som skulle brukes i opplagsbemanning.
- Island Offshore Crewing AS erstatter det økonomiske tap som ansatte er blitt påført som følge av urettmessig permittering.
- Island Offshore Crewing AS frifinnes for påstandens punkt 4.